Podobno wszyscy jesteśmy połączeni, a aby dotrzeć do jakiejś osoby na świecie wystarczy 6 uścisków dłoni. W ostatnich latach Facebook wyliczył, że już nie potrzeba 6 uścisków, a wystarczy mniej niż 4. Ja sam wielokrotnie przekonywałem się, że 6 to jest jakaś liczba, którą można przyjąć jako średnią, a często faktycznie potrzeba było mniej aby dotrzeć (lub móc dotrzeć) do kogoś, na kim mi zależy. Jak to jest w praktyce z tym łączeniem się kontaktami i docieraniem do kogoś konkretnego.
Można tutaj rozważać dwa wskaźniki – ilość i jakość kontaktów. Teraz trzeba się zastanowić co jest ważniejsze i tak naprawdę oba czynniki są wg. mnie ważne. Możesz mieć bardzo wielu znajomych, ale ich jakość będzie „słaba”. Mogą to być ludzie, którzy nie mają ambicji, marzeń, pieniędzy, innych dobrych kontaktów, mogą być pijakami, bezrobotnymi, itd. Nic Ci z tego, że będzie ich wielu. Ich jakość spowoduje, że samemu będziesz myśleć i działać w podobny sposób, dlatego ważne jest aby mieć dużo kontaktów, ale wartościowych. Jak zatem ocenić wartość posiadanych kontaktów?
W biznesie jest tak, że czasami to Ty sprzedajesz, a czasami kupujesz. Oczywiście każdy woli sprzedawać, ale też i czasami trzeba coś kupić (skorzystać z usług). Wartość każdego kontaktu możesz ocenić np. po tym ile ktoś ma czasu dla Ciebie i co wnosi, czy czas znajduje tylko jak on czegoś potrzebuje, czy jest skłonny Ci poświęcić trochę swojego czasu kiedy Ty potrzebujesz pomocy, czy za wszystko chce pieniądze, czy umie działać na zasadach barterowych, czy potrafi słuchać, czy tylko ciągle mówi o sobie, czy myśli o Waszej relacji długofalowo, czy liczy się tylko tu i teraz. To tylko kilka aspektów, ponieważ każdy będzie zwracał uwagę na coś innego, ale trzeba uczyć się dobierać kontakty, budować relacje i odcinać toksyczne osoby.
Przez wiele lat nauczyłem się pracować na kontaktach i sam posiadam ich wiele, ale ciągle szukam nowych, ponieważ z czasem zauważyłem, że jest tak wiele potrzeb i rozwiązań, że nie można ograniczać się. Z tego co obserwowałem i wywnioskowałem stworzyłem swój własny system tworzenia sieci kontaktów oraz sposób rekomendacji biznesowych. , stąd nasz system partnerski jest inny i częściowo łączy program lojalnościowy, częściowo działania w ramach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR), a częściowo działania sieciujące (networkingowe). Jednak nie jesteśmy tak jak inne grupy biznesowe, ponieważ nie ma u nas zasady wyłączności, a wręcz w każdej branży może być po kilku Partnerów. Nie ma też obowiązku zapraszania nowych członków, ponieważ wolę, jak robimy to z własnego przekonania, a nie z przymusu i nie ma też obowiązku płacenia za członkostwo, ponieważ system partnerski profitów jest tak skonstruowany, że opłaca się wspierać bieżącą działalności społeczną jak i rozwój Instytutu.
Ja sam w tej chwili posiadam ok. 4000 kontaktów w Polsce (w tym też coś poza nią 😉 ) i chętnie łączę kontaktami zarówno Partnerów Instytutu jak i tych, którzy nimi nie są. Robię to jednak na podstawie rozmowy i badania potrzeb oraz rekomendacji co najmniej kilku kontaktów, aby to potrzebujący sam zdecydował. Ja natomiast naszych Partnerów i Klientów uczę jak być skuteczniejszym w budowaniu marki, marketingu oraz w sprzedaży podczas moich szkoleń oraz mentoringu.
Jeżeli interesuje Cię zapoznanie się z naszymi zasadami oraz profitami dla Ciebie, Twojej Firmy i pracowników to skontaktuj się z nami.
Waldek Ruszel
CEO Instytutu Kariery Przedsiębiorczości i Rozwoju